UCHWAŁA NR LII/375/2006
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU
z dnia 29 czerwca 2006 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego na terenie miasta i gminy Barlinek pomiędzy ulicami Szosową, Przemysłową, Okrętową i Szosą do Lipian.
Na podstawie art. 14 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 6, poz. 41 i Nr 141, poz.1492, z 2005 r. Nr 113, poz. 954 i Nr 130, poz. 1087) - uchwala się, co następuje:
§ 1.1. Przystępuje się do:
1) sporządzenia zmiany miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego obszaru w Barlinku w rejonie ulicy Okrętowej, przyjętego Uchwałą Nr XVIII/147/2000 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 7 czerwca 2000 r. w sprawie uchwalenia zmiany w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego obszaru w Barlinku w rejonie ul. Okrętowej (Dz.Urz.Woj. Zachodniopomorskiego Nr 26, poz. 313),
2) sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego na terenie miasta i gminy Barlinek pomiędzy ulicami Szosową, Przemysłową, Okrętową i Szosą do Lipian.
2. Granice obszaru objętego planem określa załącznik graficzny stanowiący integralną część niniejszej Uchwały.
§ 2. Przedmiotem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie przede wszystkim zmiana przeznaczenia terenów rolnych na cele realizacji nowych terenów produkcyjno-składowych, przemysłowych i usługowych oraz wskazanie możliwości modernizacji i uzupełnienia terenów już zainwestowanych, a także ustalenie zasad obsługi tych terenów w zakresie infrastruktury komunikacyjnej i technicznej.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Barlinek.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie, czyli analiza zasadności przystąpienia do sporządzenia mpzp:
PRZEZNACZENIE TERENÓW
Obszar wskazany do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest w znacznej mierze już zainwestowany. W jego granicach skoncentrowany jest przemysł drzewny i metalowy. Utrzymanie funkcji przemysłowej w mieście ma istotne znaczenie wynikające z zasobów pracy, możliwości wykorzystania istniejącego zainwestowania oraz częściowo z bazy surowcowej. Podkreślić należy, iż miasto nie dysponuje terenami inwestycyjnymi pod rozwój drobnej przedsiębiorczości i usług. Na wskazanym obszarze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wskazuje możliwość realizacji nowych terenów produkcyjno-składowych i usługowych o powierzchni około 35 ha, w formie parku technologicznego, z możliwością w perspektywie stworzenia nowych miejsc pracy. Teren ten ma służyć, zgodnie z zapisami Studium – przyciąganiu inwestorów spoza miasta oraz pełnić rolę lokalnego inkubatora przedsiębiorczości, wspieraniu małego
i średniego biznesu.
ZASADY OCHRONY i KSZTAŁTOWANIA ŁADU PRZESTRZENNEGO.
W dotychczas obowiązujących dokumentach planistycznych o charakterze ogólnym brak było stosownych ustaleń zapewniających ochronę ładu przestrzennego. Obszar planu miejscowego w części jest wolny od zabudowy i w związku z tym wskazane jest ustanowienie zasad zabudowy przyszłych terenów inwestycyjnych. Rozstrzyganie w tym zakresie w trybie indywidualnych decyzji administracyjnych jest w pewnych przypadkach możliwe, aczkolwiek taki sposób kształtowania przestrzeni nie zapewnia pożądanej spójności podejmowanych decyzji w dłuższym horyzoncie czasowym. Wskazać również należy, iż wydawanie decyzji administracyjnych może niejednokrotnie kolidować z późniejszym docelowym zagospodarowaniem terenów wskazanym przez Studiom uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Barlinek
OCHRONA ŚRODOWISKA, PRZYRODY I KRAJOBRAZU KULTUROWEGO.
Obecny stan prawny w zakresie ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu kulturowego wymaga wprowadzenia do prawa miejscowego szczegółowych ustaleń służących wspomnianej ochronie. W granicach przedmiotowego obszaru wprawdzie nie występują obiekty wymagające szczególnej ochrony, niemniej jednak jakiekolwiek działania inwestycyjne są potencjalnym zagrożeniem dla środowiska naturalnego i tych względów wymagają odpowiednich regulacji prawnych zapisanych w planie miejscowym. Podkreślić należy, iż Studium wskazuje, iż nowo tworzone zakłady produkcyjne powinny być oparte o lekkie, bezpieczne dla środowiska technologie i nie przekraczać zatrudnienia powyżej 200 osób.
WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z POTRZEB KSZTAŁTOWANIA PRZESTRZENI PUBLICZNYCH.
Fragment obszaru planu położony jest w północno-zachodniej części miasta eksponowanej od strony wjazdu do Barlinka od strony Lipian (Szosa do Lipian). Sposób ukształtowania panoramy miasta z tego kierunku ma duże znaczenie dla ogólnego wizerunku miasta Barlinka. Zakładane wykorzystanie terenu będzie niewątpliwie związane z jego publiczną penetracją. Zatem analiza zagadnień z zakresu przestrzeni publicznych jest konieczna, a właściwe ukształtowanie tych przestrzeni jest osiągalne jedynie poprzez stosowne ustalenia w planie miejscowym.
ZASADY KSZTAŁTOWANIA ZABUDOWY I ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW
Indywidualne postępowanie w zakresie ustalania zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania jest wykluczone na terenach oddalonych od istniejącej zabudowy. W sytuacji braku sąsiedztwa terenów zainwestowanych oraz wymaganej zgody na zmianę przeznaczenia terenów rolnych na cele nierolnicze, brak planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego w tym rejonie skutkowałoby zahamowaniem inwestowania na działkach nie graniczących z nieruchomościami zabudowanymi.
ZASADY SCALANIA I PODZIAŁU NIERUCHOMOŚCI.
W obszarze występuje podział nieruchomości, który w przypadku jego zachowania utrudniłby racjonalne rozwiązania przestrzenne. Zatem konieczne będą ustalenia dotyczące innego sposobu podziału nieruchomości.
ZASADY OBSŁUGI KOMUNIKACYJNEJ.
Obszar planu ma wprawdzie w dużej części utrwalony układ komunikacyjny. Niemniej jednak nowe tereny inwestycyjne będą wymagały określenia ich powiązania z głównym układem komunikacyjnym. Podkreślić również należy iż cały obszar ma być obsługiwany przez obwodnicę wewnętrzną łączącą go w sposób bezkolizyjny z trasami wylotowymi z miasta i terenami mieszkaniowymi położonymi przede wszystkim na osiedlu Górny Taras w Barlinku, z którym to osiedlem obszar objęty opracowaniem bezpośrednio sąsiaduje.
Podkreślić należy, iż uchwalona w 2000 r. zmiana planu ogólnego w rejonie ulicy Okrętowej w Barlinku nie przewiduje lokalizacji tego obejścia drogowego, czyli jej zapisy są niezgodne z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Barlinek. Przy czym – zainwestowanie tego terenu na podstawie obowiązującego planu może spowodować konieczność ustalenia nowego jej przebiegu i doprowadzić do konieczności zmiany Studium. Zaznaczyć jednak należy, iż przebieg tej obwodnicy wewnętrznej wskazany w Studium jest najbardziej optymalny z uwagi na konieczność jej powiązania z ulicą zbiorczą przechodzącą przez osiedle Górny Taras w Barlinku.
ZASADY OBSŁUGI INŻYNIERYJNEJ.
Przedmiotowy plan miejscowy umożliwi kompleksowe zbilansowanie potrzeb w zakresie mediów w tym rejonie miasta oraz pozwoli na wskazanie docelowych rozwiązań w tym zakresie.
SPOSOBY i TERMINY TYMCZASOWEGO ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW.
Urbanizacja poszczególnych obszarów jest procesem długotrwałym i uzależnionym od wielu czynników. Dlatego też mając na uwadze zachowanie ciągłości w kształtowaniu ładu przestrzennego także w okresie przejściowym, w niniejszym planie zostaną ustalone sposoby tymczasowego zagospodarowania terenów.
STAWKA PROCENTOWA SŁUŻĄCA NALICZENIU OPŁATY PLANISTYCZNEJ.
Zgodnie z określonymi w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Barlinek funkcjami - można założyć, że około 35 ha terenów objętych niniejszym planem miejscowym zyska na wartości z tytułu zmiany przeznaczenia. W związku z tym, w przypadku wtórnego obrotu nieruchomościami w przeciągu pięciu lat od uchwalenia planu, istnieje prawdopodobieństwo pozyskania przez gminę Barlinek tzw. renty planistycznej.
WNIOSEK:
Podsumowując, podkreślić należy, iż sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania dla wskazanego obszaru pozwoli na rozwiązanie istotnych problemów związanych
z kształtowaniem przyszłej struktury funkcjonalno – przestrzennej dla tego obszaru miasta, co przyczyni się do:
· rozwoju terytorialnego Gminy Barlinek, gdyż spowoduje usprawnienie istniejącej struktury, racjonalnego, intensywnego zagospodarowania terenów już zurbanizowanych
i zabudowanych,
· rozwoju gospodarczego, gdyż doprowadzi do aktywizacji małej przedsiębiorczości
i zapewnienia miejsc pracy,
· rozwoju komunikacji, gdyż przebudowa układu komunikacyjnego jest najpilniejszym zadaniem, które najszybciej wpłynie na poprawę funkcjonowania struktury miejskiej,
· ładu przestrzennego, gdyż rozwiązanie problemów funkcjonalno–przestrzennych, przywrócenie ładu przestrzennego i harmonii w krajobrazie miejskim wymaga zgodnych co do idei urbanistycznej opracowań planistycznych i projektowych.
Wobec powyższych przesłanek należy uznać, że sporządzone miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego rejonu miasta jest uzasadnione.
Przypomnieć należy tym samym, iż w 2004 roku - przy analizie etapowania opracowań planistycznych - Komisje Rady Miejskiej wypowiedziały się pozytywnie co do faktu przystąpienia miejscowego drugim etapie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wskazanego obszaru, po zakończeniu procedury związanej z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu tzw. Starego Tartaku.