UCHWAŁA NR XI/91/2007 
RADY MIEJSKIEJ W BARLINKU 
z dnia 30 sierpnia 2007 r. 
w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Barlinek 
Na podstawie art. 53, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 zm. z 2002 r. Dz U Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327), oraz art. 184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz U Nr 249, poz. 2104, , zm. z 2005 r. Dz U Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832 i z 2007 r. Nr 88, poz. 587), uchwala się co następuje: 
§ 1. 1. Ustala się szczegółowy tryb i zakres prac nad projektem uchwały budżetowej na następny rok budżetowy, zwany rokiem planowym, ujętych w harmonogramie stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały. 
2. Kierownicy referatów, dyrektorzy i kierownicy jednostek gminnych opracowują plany rzeczowe oraz projekty planów finansowych w odniesieniu do nadzorowanych i wykonywanych zadań, oddzielnie dla każdej jednostki organizacyjnej, i przedkładają je Skarbnikowi Barlinka w terminach wynikających z harmonogramu, o których mowa w ust. 1. 
§ 2. Projekty planów, o których mowa w § 1, ust. 2 opracowywane są na podstawie: 
1/ wskazówek Rady Miejskiej do projektu budżetu, 
2/ aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków), z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku planowego, 
3/ zakładanej prognozy wzrostu cen w roku planowym, 
4/ istniejącego w roku poprzedzającym rok planowy stanu organizacyjnego jednostek finansowanych z budżetu gminy, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do utworzenia bądź likwidacji w roku planowym, 
5/ przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok planowy, 
6/ stawek wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy. 
§ 3. Na podstawie przedłożonych materiałów planistycznych a także prognozy kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej, oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa, Skarbnik Barlinka sporządza wstępne zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu, w terminie wynikającym z harmonogramu, o którym mowa w § 1, ust. 1. 
§ 4. 1. Burmistrz Barlinka przygotowuje: 
1/ projekt uchwały budżetowej na podstawie materiałów sporządzonych przez Skarbnika Barlinka, 
2/ informację o stanie mienia komunalnego. 
2. Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok planowy: 
1/ Radzie Miejskiej; 
2/ Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Szczecinie celem zaopiniowania. 
§ 5. 1. Burmistrz w terminie 7 dni od przedłożenia Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, przekazuje podległym jednostkom gminnym niezbędne informacje do opracowania skorygowanych projektów ich planów finansowych. 
2. Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych w terminie 15 dni od otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1, ale nie później niż do 7 grudnia roku poprzedzającego rok planowy, opracowują ostateczne projekty planów finansowych i przekazują je Burmistrzowi. 
§ 6. 1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje: 
1/ prognozowane dochody budżetu Gminy, z wyodrębnieniem dochodów własnych oraz dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i pozostałe, w podziale na działy, rozdział i paragrafy klasyfikacji budżetowej, oraz na dochody bieżące i majątkowe, 
2/ wydatki budżetu Gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem wydatków na zadania własne oraz na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej i pozostałe, z wyszczególnieniem: 
a/ wydatków bieżących, w tym: 
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, 
- dotacji, 
- wydatków na obsługę długu gminy, 
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę, 
b/ wydatków majątkowych; 
3/ źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej, 
4/ przychody i rozchody budżetu gminy, 
5/ wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów, 
6/ wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegających zwrotowi, 
7/ plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych, 
8/ plany wydatków szkół podstawowych i gimnazjów, z podziałem na dział, rozdziały i paragrafy. 
9/ plany przychodów i wydatków funduszy celowych, 
10/ limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 82, ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dn. 30 czerwca 2005 r. 
11/ upoważnienia dla Burmistrza do zaciągania zobowiązań: 
a/ na finansowanie wydatków, o których mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. 
b/ z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym, 
12/ zakres i kwoty dotacji przedmiotowych, 
13/ Zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji przez zakłady budżetowe 
2. Uchwała budżetowa Gminy może zawierać: 
1/ upoważnienie dla Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy, 
2/ upoważnienie dla Burmistrza do: 
a/ dokonywania innych zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami, 
b/ przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym gminy. 
3/ upoważnienie dla Burmistrza do przekazania uprawnień jednostkom organizacyjnym gminy do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym, 
4/ inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy. 
§ 7. Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz załącza: 
1/ objaśnienia do projektu budżetu, 
2/ informację o stanie mienia komunalnego. 
§ 8. Objaśnienia o których mowa w § 7 pkt. 1 obejmują: 
1/ opis prognozowanych kwot dochodów ze wskazaniem sposobu i podstawy ich ustalania, 
2/ opis planowanych kwot wydatków z podaniem zasad ich kalkulowania, 
3/ informacje o źródłach przychodów oraz kierunkach wydatków zakładów budżetowych, dochodów własnych jednostek budżetowych i funduszy celowych, 
4/ omówienie kwot przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania nadwyżki budżetowej. 
§ 9. Informacja o stanie mienia komunalnego gminy obejmuje dane dotyczące: 
1/ przysługujących gminie praw własności, 
2/ innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach, oraz posiadania, 
3/ zmian w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji, 
4/ dochodów uzyskanych z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania 
5/ innych danych i informacji o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego gminy. 
§ 10. 1. Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymany projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje niezwłocznie do zaopiniowania stałym Komisjom Rady. 
2. Komisje Rady w terminie określonym w harmonogramie o którym mowa w § 1, ust. 1 odbywają posiedzenia, na których opiniują projekt uchwały budżetowej. 
3. Wprowadzenie zgłoszonych przez Komisje Rady propozycji zmian do projektu budżetu, polegających na zwiększeniu wydatków nie mających pokrycia w planowanych kwotach dochodów lub zwiększenie planowanych dochodów, może nastąpić tylko za zgodą Burmistrza, po wskazaniu przez komisje dodatkowych źródeł dochodów. 
4. Opinie poszczególnych komisji merytorycznych stanowią podstawę do sformułowania opinii o projekcie budżetu przez Komisję Finansowo – Budżetową i Planowania Gospodarczego. 
§ 11. 1. Komisja Finansowo – Budżetowa i Planowania Gospodarczego przekazuje niezwłocznie Burmistrzowi pisemną opinię o projekcie uchwały budżetowej. 
2. Burmistrz w terminie 7 dni od daty otrzymania opinii o której mowa w ust. 1, ale nie później niż do 15 grudnia, dokonuje ewentualnych poprawek w projekcie uchwały budżetowej. 
§ 12. Projekt porządku sesji, na której uchwalany jest budżet, winien obejmować następujące punkty: 
1/ odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, 
2/ przedstawienie opinii komisji oraz wniosków radnych, 
3/ odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, 
4/ przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii komisji, opinii RIO i wniosków radnych, 5/ dyskusję nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie, 
6/ głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej. 
§ 13. Traci moc uchwała Nr X/71/99 Rady Miejskiej w Barlinku z dnia 31 sierpnia 1999 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu Miasta i Gminy Barlinek. 
§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Barlinka. 
§ 15. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.